INOVASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI MADRASAH ALIYAH NURUL JIHAD BULAGI
DOI:
https://doi.org/10.51672/jbpi.v6i1.557Keywords:
Innovation, Learning, Islamic Religious Education, Effectiveness, StudentsAbstract
Innovation in Islamic Religious Education learning in madrasahs must always be carried out. Through this innovation, Islamic Religious Education in madrasahs can be taught effectively in distributing Islamic knowledge and character to students. For this reason, this study aims to identify and explain innovations in Islamic Religious Education learning at Madrasah Aliyah Nurul Jihad Bulagi. The research method used is a qualitative paradigm with an emphasis on field research. Data collection techniques are carried out through observation, interviews, and documentation, while data analysis techniques use data reduction, data presentation, and data verification. The results of the study show that first, the implementation of Islamic Religious Education learning is carried out using the discovery and inquiry methods. Second, learning innovations can increase student involvement to be active in the learning process. Third, innovations in Islamic Religious Education learning are able to build positive responses and deep impressions of students towards Islamic Religious Education subject matter.
References
Bungin, B. (2020). Metode penelitian kualitatif. Jakarta: Prenada Media.
Priatna, T. (2018). Inovasi pembelajaran PAI di sekolah pada era disruptive innovation. Jurnal Tatsqif: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan, 16(1), Juni.
Sidqy, M., & Syafa, N. Z. (2024). Inovasi pembelajaran pendidikan agama Islam dalam menyusun strategi efektif untuk pembelajaran aktif. Fikrah: Journal of Islamic Education, 8(1), Juni.
Rahmawati, T., Wahyuni, M., & Mustopa, A. (2024). Inovasi pembelajaran pendidikan agama Islam (PAI) di SMP IT Rabbani Muara Enim. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Multazam, 6(1), April.
Mildar, K. (2024). Inovasi pembelajaran PAI dengan pendekatan interaktif untuk generasi milenial. Jurnal Review Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 1–12.
El-Yunusi, M. Y. M., & Almaghfiroh, Z. A. (2024). Inovasi desain pembelajaran pendidikan agama Islam dalam meningkatkan keterlibatan siswa dan guru. Journal on Education, 7(1), September–Desember.
Harimawan, A., Hasanah, N., & Hidayat, R. (2024). Inovasi pembelajaran pendidikan agama Islam dalam era industri 4.0. Jurnal Ide Guru: Jurnal Ilmiah Guru, 9(2), 1–10.
Hapudin, M. S. (2022). Inovasi pembelajaran. Yogyakarta: Intrans Publishing.
Sani, R. A. (2021). Inovasi pembelajaran. Bandung: Bumi Aksara.
Sa’ud, U. S. (2020). Inovasi pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Fathurrohman, P., & Sulistyorini, S. (2016). Meretas pendidikan berkualitas dalam pendidikan Islam: Menggagas guru yang ideal. Yogyakarta: Kalimedia.
Abdulkhak, I. (2020). Teknologi pendidikan. Bandung: Rosda Karya.
Subkhan, E. (2020). Sejarah dan paradigma teknologi pendidikan untuk perubahan sosial. Jakarta: Prenada Media.
Yin, R. K. (2002). Studi kasus desain dan metode. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2005). Analisis data kualitatif (T. R. Rohidi, Terj.). Jakarta: Universitas Indonesia Press.
Moleong, L. J. (2002). Metodologi penelitian kualitatif (Edisi Revisi). Bandung: Remaja Rosdakarya.
Bungin, B. (2017). Metodologi penelitian kuantitatif: Komunikasi, ekonomi, dan kebijakan publik serta ilmu sosial lainnya. Jakarta: Kencana.
Suhartono, I. (2002). Metode penelitian sosial. Jakarta: Erlangga.
Zuriah, N., & Sunaryo, H. (2009). Inovasi model pembelajaran berperspektif gender: Teori dan aplikasinya di sekolah. Malang: UMM Press.
Qowaid, A., Nurcholis, R., & Abdullah, H. (2007). Inovasi pembelajaran pendidikan agama Islam SMP. Jakarta: PT Pena Citasatria.
Irawan, S. (2022). Metode penelitian sosial. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Trisnamansyah, S. (2020). Pengembangan kualitas sumber daya manusia. Jakarta: Aksara.
Taufiq, U. M. (2020). Inovasi pendidikan melalui problem based learning: Bagaimana pendidik memberdayakan pembelajar di era ilmu pengetahuan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Wijaya, C., Slamet, & Supriyono, T. (2020). Upaya pembaharuan dalam pendidikan dan pengajaran. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Zamroni. (2020). Paradigma pendidikan masa depan. Yogyakarta: Bigraf Publishing.